Broccoligratäng

Ikväll blev jag impulsiv och testade ett nytt recept med broccoli, nämligen en broccoligratäng som jag fick fram när jag sökte på GI-recept med broccoli.

Ingredienser:
250 g broccoli (hade nästan ett kg)
1 gul lök, hackad
2 st morötter, grovt rivna
1 dl ost, riven
200 g keso (turkisk yoghurt funkade utmärkt)
2 tsk örtsalt (viktigt för smaken)
0,5 msk basilika
0,5 krm svartpeppar

Utförande:
Sätt ugnen på 250 grader.
Lägg broccolin i kokande lättsaltat vatten och sjud den under lock i 5 minuter. (15min om den är färsk)
Lägg broccolin i en ugnsfast form.
Blanda den hackade löken, de grovt rivna morötterna, den rivna osten och keson med kryddorna och häll blandningen över broccolin.
Gratinera i ca 20 min.

Och resultatet blev väldigt gott och ser ut såhär:
(serverat med vegetariska bullar)


Kommentarer
Postat av: petra

det blev ju riktigt gott! tack för tipset :)

2010-06-21 @ 20:54:19
URL: http://livetmedeije.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0