Nedskärningar i skolan.

Det offentliga luciaframträdandet, musikalen, vårblandingen, UF, specialidrott, estetisk verksamhet för särvux. Alla dessa är exempel på saker som kan försvinna när barn och utbildningsnämnden ska besluta om nedskärningar i skolorna.
Länge har Tingsholm varit känt för att satsa mycket på estet och företagsprogrammet och erbjuda en enorm möjlighet till specialidrott. Vad blir kvar när dessa förmåner försvinner? Tingsholm blir en skola i mängden,  elever kommer försvinna - söka sig till andra orter. För första gången är jag glad över att ha tagit studenten, så jag slipper vara med om dessa besparingar.
Nog brukar det alltid vara fullt upp för kör och orkester, i synnerhet under vårterminen, men vad ska de jobba med om det inte finns något att jobba för?
Musikalen har varit det man sett fram emot, hela gymnasietiden, både längtat och fruktat, tänkte jag säga. Vad hade Es3 2008 varit utan Jack the Ripper?
Kultur behövs, och när det kan erbjudas genom diverse arrangemang på gymnasiet är väl det ett ypperligt sätt att "spara" pengar på. Om detta försvinner, måste man tillföra kultur på annat sätt, och jag kan nästan lova att det inte bara kommer bli dyrare, utan även locka en mindre publik och bara lyckas fånga en viss åldersgrupp.
Ta bort musiken för särvux, är pinsamt. Musik är glädje. Esteterna har sett hur mycket det betyder för de som går på särvux. Aldrig glömmer vi väl när vi har spelat tillsammans på avslutningar, den enorma glädje de på särvux alltid har tillfört?

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst, jag är aningen irriterad. Men som tur är, är nog inte sista ordet sagt än. Gå in på
http://www.ut.se/nyheter/ulricehamn/sa-drabbas-din-skola-av-nya-nedskarningarna(1112453).gm
 läs om samtliga nedskärningar och, för all del, lämna en kommentar!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Ååh, man blir ju totalt upprörd! De är ju bara dumma! Tror de att nån kommer att välja Tingsholm om de nedskärningarna går igenom?! Ulricehamns kommun skadar sig själv, det är ett som är säkert. Förstör sitt goda rykte.

Jag skulle lämna en kommentar, hade skrivit och så, men så hängdes sig internet och så försvann allt. Jaja... puss!

2009-01-28 @ 12:02:16
Postat av: Elin

Först så pratas det om att kulturen måste få ett uppsving i kommunen, och att man ska satsa mer på ungdomar..

Sen slarvar man bort 10 miljoner, och föreslår att allt som har med kultur på Tingsholm att göra ska tas bort..

Ta bort kulturen, och ta bort möjligheter för ungdomar på Tingsholm, det är inte riktigt vad jag trodde kommunen satsade på! SKANDAL säger jag bara..

(Läste nyss rapporten btw som har lämnats till Tingsholm, i den nämns dock inget med detta kom jag på nu, så man kan ju undra vart UT har fått det ifrån!)

2009-01-28 @ 14:46:39
URL: http://borgstromelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0