Inför Grammis 2009

Jag hade tänkt att tippa vinnarna i de olika kategorierna men jag kom underfund med att jag inte hinner det, eftersom min jättehemtenta ska vara inlämnad imorn. Dock ett preliminärt utkast men ju mer man skriver nu, desto mindre slipper man skriva nästa vecka :D

Jag hade iallafall velat komma fram till att jag inte är något gigantiskt fan av Grammisgalan. Jag tycker rent av, att den är ganska tråkig och inte alls speglar det gångna musikåret. Håkan Hellström, Amanda Jenssen, Hello Saferide, Andreas Kleerup och Veronica Maggio är de artister som fått flest nomineringar.. men jag menar hur stor del av musikåret återspeglas i de 5 individerna? I mina ögon, inte speciellt mycket. Det är väl möjligtvis Håkan Hellström som ligger närmast i så fall, med sin platta Försent för Edelweiss, om det beror på att jag gillar honom eller om han kretsat en del i media vet jag inte och låter vara osagt. Men Amanda Jenssen har väl haft typ 2 låtar man hört på allmänna platser i år, Hello Saferide har gått varm med singeln Anna, Kleerup erkänner jag att jag inte har så stor koll på men någon enstaka låt har inte gått obemärkt förbi även om jag inte direkt kan placera honom. Sist men inte minst.. Veronica Maggio.. Egentligen är det nog bäst att inte säga något alls om henne, jag blir mestadels irriterad, men måndagsbarn har till och med jag hört. Dock kommer jag ihåg när Dumpa mig och Nöjd? gick på radion dagarna i ändå och jag nästan slog sönder både det ena och andra när introt till dessa låtar spelades. De gjorde inget vidare gott intryck på mig.. Men hon är säkert jätteduktig och trevlig på många sätt och vis. Smaken är ju som baken.

Jag tror och håller på Håkan Hellström ikväll, Jag vet inte vem jag är men jag vet att jag älskar dig är ändå en låt som går varm i mina högtalare. Sen tror jag även att Kent lyckas kamma hem priset i kategorin årets grupp, tyvärr.. för även om de är bra börjar det bli aningen tjatigt att ideligen ge bandet priser på priser.. Petter är kanske en given vinnare med sitt album greatest hits även han. Jag tycker nog att det är lite galet. Där har han ju samlat ihop alla hans bästa låtar, medan de andra nominerade har sina album med blandade låtar, och det brukar ju alltid finnas något bottenskrap med. Eller? Så det kanske inte blir helt rättvist. Men vi får väl se.

Oj, nu blev det visst långt ändå men men.. Håll till godo!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0