rättskunskap

Jag kom på väldigt sent i natt att jag faktiskt kan göra min vän tessatossan en tjänst att påbörja hennes arbete i rättskunskap. Dessutom gör jag nog mig själv en tjänst också. För just nu har jag väldigt mycket åsikter om både den ena och andra domen i Sverige.

I tingsrätten, angående mordet på Riccardo Campogiani, friades en kille, en dömdes till ungdomsvård för anstiftan till misshandel och de andra tre fick sluten ungdomsvård i tre år för grov misshandel, misshandel och vållande till annans död.
När detta överklagades till hovrätten, fick alla de dömda mildare straff. Killen som dömdes till ungdomsvård friades helt och för de andra sänktes straffet från tre år till ett års sluten ungdomsvård. Ett år! Jag tycker det är helt befängt!
De säger att det inte går att bevisa vem som gjorde vad osv. Men det dessa fem pojkar som var inblandande och Riccardo Campogiani är död, oavsett vem det var som gjorde vad. Uppenbarligen är det på grund av de fem  och det borde leda till större konsekvenser än friande domar och ett års sluten ungdomsvård.

 I fallet Rödeby, där pappan till en utvecklingsstörd kille sköt ihjäl en 15-årig pojke och gav hans 17-årige kamrat livshotande skador, förkunnades domen för några dagar sedan. Den 50-årige pappan friades helt. Han behöver inte betala skadestånd och får dessutom tillbaka det hagelgevär som han släckte15-årige Simon Söderbergs liv med. Visserligen hade de här pojkarna trakasserat 50-åringens familj under en lång tid. Men det är en ganska väsentlig skillnad mellan trakasseri och mord. Dessutom ska mordet, enligt vittnen, ha varit en ren avrättning. 15-åringen står på knä framför pappan och ber för sitt liv, trots det skjuter han iskallt honom i bröstet. Tingsrätten menar att 50-åringen var psykisk sjuk när han sköt, tro fan (förlåt) att man är det om man avrättar ett barn som ber för sitt liv en meter framför sig, men att han inte är det längre. Tvångsvård kanske? Vad är det som säger att denna psykiska störning inte återkommer om liknande situtationer uppstår i framtiden?
För mig är detta en av de sjukaste domar jag hört talas om. Det är skrämmande!
Att skjuta ihjäl någon måste få sina konsekvenser, rättsliga påföljder. Hur lång tid kommer det annars ta innan var och varannan människa tar lagen i sina egna händer och hänvisar till "Men pappan i Rödeby fick till och med tillbaka mordvapnet." Jag vill inte veta i vad för samhälle mina barn kommer at uppfostras i om det fortsätter såhär.
Tack och lov att domen ska överklagas.

Kommentarer
Postat av: Plutten

ja, asså, psykiskt störd när han sköt ihjäl killen. "men inte längre"... hallå?! (förlåt Viktor) går en sån störning över bara sådär isf?! han borde ju få psykisk vård isf, om de nu inte kan sätta honom i fängelse... helkonstigt.
och ja, jag vet inte om jag vågar skaffa barn i det samhälle vi lever i idag.

2008-05-11 @ 15:31:05
Postat av: therese

Du är så bäst :)

2008-05-11 @ 17:36:42
URL: http://theresecarlsen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0