Tillräckligt dömd?

Jag grät en skvätt igår för att det var sista dagen, på det absolut sista jullovet. Någonsin. Och för att jag är en gnutta orolig över huruvida vi, es3or, kommer att överleva den, minst sagt, ansträngande period som väntar, eller ej. Hur som haver, så var första dagen ganska soft. Trots att den började kl 08.00 med sceniskt musikprojekt och musikalproduktionsgrupperna skulle sammanstråla. Jisses, tänkte jag. Det är verkligen på riktigt, och det var med fasa som jag insåg att om föga 52 dagar har Jack the Ripper premiär. Hur ska det gå?

Igår tillbringade jag också de sista timmarna med att sätta mig in i händelseförloppet kring dödsmisshandeln av Riccardo Campogiani. Domen föll nämligen igår. Tre pojkar dömdes till tre års sluten ungdomsvård för grov misshandel och vållande till annans död. De ska dessutom, tillsammans betala 286 000 kr i skadestånd till Riccardo Campogianis familj och dödsbo. En pojke dömdes till ungdomsvård för anstiftan till grov misshandel. Den siste friades.
Anledningen till att dödsmisshandeln inte rubriceras som mord är att sparkar och slag inte lika ofta som b.la. knivar, har en dödlig utgång. Obducenten i fråga, hade bara sett ett par enstaka fall där offret avlidit av sparkar och slag. Man kunde alltså inte bevisa att de fem pojkarna hade i avseende att döda Riccardo Campogiani. Det ansågs att de kanske inte var medvetna om riskerna och konsekvenserna av det hela. Och det påståds också att de faktiskt fanns en chans att de skulle slutat om de insett att han allvaret.
Ursäkta mig, men hur många 15-16 åringar har inte tillräckligt med förnuft för att förstå att en kille faktiskt kan dö om man sparkar och slår skiten ur honom? Och hur kan det finnas förnuftiga vuxna som tror att så är fallet? I synnerhet i denna fråga. Dessutom vad är ett skadestånd på 286 000 kr för en familj som alltid kommer ha sorg? Vad är pengar för en familj som berövats en sjäsfrände på grund av våldsamma, fulla ungdomar, nej barn, som inte kan kontrollera sin ilska?
Rätt mig om jag har fel, men ska vi någon gång stoppa det gatuvåld och framför allt brutala ungdomsvåld som håller på att ta över samhället, borde vi kanske ge kännbara straff?

Kommentarer
Postat av: Lisa

Madde, i princip håller jag med dig. Men för att det ska kallas mord så ska det ju ha planerats i förväg, och jag tror knappast de här pojkarna hade planerat att sparka IHJÄL honom. Att de inte skulle vara medvetna om konsekvenserna är ju ganska löjligt, det är klart att de måste fattat att han kunde dö, men man kan ju inte kalla det mord bara för det...
Och pengarna, visst, 286 000 är inte mkt om man jämför med en 15-årig pojkes liv (eller hur gammal han nu var), men å andra sidan tror jag inte sorgen lindras mer av typ 100 miljoner. Fast det var kanske inte det du menade med "kännbara straff", att de skulle fått mer i skadestånd..
för övrigt: man har ju jullov på högskola med, eller? så deppa inte ihop totalt! =)
puss älskling

2008-01-09 @ 16:32:08
Postat av: therese

Först vill jag bara gratulera dig som tar upp ett så allvarligt ämne i din blogg! Och säga att jag håller med dig; straffen borde bli hårdare. Sedan en kommentar till Lisa: Visst du har rätt i att det inte kan rubricera det som mord då det förmodligen inte var planerat, men hallå Sverige, ett DRÅP kan kanske vara på sin plats som beteckning?!

2008-01-09 @ 17:33:02
URL: http://theresecarlsen.blogg.se
Postat av: Madde

Ja, therese dråp vore på sin rätta plats!
Och ibland kan jag ändå inte låta bli undra huruvida de planerade att döda honom eller inte. De sprang ändå efter honom av en anledning. Om anledningen var att döda honom eller bara slå honom gul och blå, lär vi aldrig få veta.

2008-01-09 @ 17:46:36
Postat av: Lisa

men de var inte myndiga eller? det kanske är så att man inte kan bli dömd för dråp om man inte är vuxen... jag vet inte.

2008-01-10 @ 19:05:14
Postat av: therese

Jo eftersom de fick ungdomsvård så antar jag att de inte var myndiga, huruvida det är juridiskt rätt att kalla det dråp för minderåriga vet jag i för sig inte, så jag ska nog nite uttala mig... :)

2008-01-11 @ 18:55:48
URL: http://theresecarlsen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0