virvelvinden du.

Jag har fått lite Martin Stenmarck hysteri igen. Han är så grym! :) Studentminnen säger jag bara..
Jag kan se dig även om jag blundar
När du rör mig en fjärils lätta vingar
Och jag vet du är min
Här och nu
När du viskar kärlek i mitt öra andas natten
Och skogens alla fåglar i en kör för oss
Här och nu
Jag vill leva lycklig här på jorden
Jag vill höra när du säger orden
Bara du och jag, här och nu
Höra när du säger orden
Bara du och jag
Här och nu

Nu var det några dagar sedan jag uppdaterade. Det är inte så att det inte hänt någonting. Snarare tvärtom, det har varit fullt upp i princip hela tiden.
I måndags var en föreläsning som handlade om rätten och olika teorier. Ganska intressant för att vara teorier måste jag säga. Tisdagens föreläsning fortsatte på samma spår men lämnade mer plats åt genus i rätten. Det var väldans intressant. Visst är det värt att fundera lite på hur kvinnor och män framställs och döms i rätten? Tänk på det om ni inte gjort det. Därefter var det seminarieförberedning, vår uppgift handlar om BRÅs medlingsuppdrag :) Och det redovisas imorgon.
Tisdagen forsatte i knalleland och lite julklappsinhandling, sen vidare på fika till mormor, en kort visit men ändå värdefullt =)
Därefter till den stora händelse denna dag. Föreläsning med självaste Leif GW Persson! på folkan i borås. Han är ju som han är ska först sägas, haha. Det är nog en viss chargong inom kriminologinissar tror jag. Men han är ack så skön! Och förbaskat duktig på sin sak. Han hade verkligen koll på allt! Föreläsningens punkter var följande:
  • Brottslighetens omfattning & struktur, uppklaringen av brott och problem med låga lagföringsandelar för grova brott.
  • Särskilt om dödligt våld och grova våldsbrott.
  • Ngt om polisen, dess resurser och hur det går för dem.
  • Ngt om buset och 3, i sammanhanget, problematiska grupper.
  • Grova brott under året. Mordet åp Pernilla & Engla, dubbelmordet i Arbiga och utvecklingen av ThomasQuickärendet. (Tyvärr hann han inte prata om det sistnämnda, ngt som är jättesynd för det är ett fall som är, eller snarare, har blivit, väldigt skumt!
Det var så kul att man visste en del sen innan också, man hängde liksom med bättre :)

Igår var det Ulricehamns årliga luciakonsert och vi i Occapella var med :) Det var trevligt, det gick bra och det var mkt folk! Det är så himla mysigt med lucia, jul, snö och allt. December <3

Åh,
jag är mer glad förresten! Jag fick min tidning jag väntat på år och dar. Misstänkt heter den, en tidning om brott. Den verkar spännande. "Sveriges enda riktiga kriminalmagasin! Misstänkt tar dig med bakom gallren, avspärrningarna och kvällstidningsrubrikerna. Välkommen till en helt ny värld av olösta brott, hänsynslösta gärningsmän och skickligt polisarbete"
Nej, nu måste jag göra lite övningsfrågor till kriminologin.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0