Nyårssvit

I dagens BT hade VIktor Johansson, debutantpristagare 2008, publicerat följande:

Nyårssvit

10
Du försöker meka cykelns ringklocka
att dåna som kyrkogårdens blåklockor.
Finns det en supersize som inte käkar eftervärlden?
Stora duvor faller ur dunfodret.

9
Rider pakethållaren med finduken som bröllopssläp,
draggar glasspapper och annat barr,
kretsloppet är som ett stort romantiskt pariserhjul.
Cykellyktan drivs av gratäng och parfait.

8
Om vi vore blommor skulle vi slå ut om vintern,
explodera i mössor, halsdukar, foder.
De kallas eldblommor på japanska,
fyrverkerierna alltså. VInterkläder är en tanke.

7
Fyrverkerierna ser ut som en skärmsläckare,
stjärnbilderna ska vandra som fräknar och tatueringar,
havet ska måla till och med Louvren ren
men jag växlar inte ringen mellan fingrarna när jag solar.

6
Bläddrar igenom pinot,
vill att en ton verkligen ska väga ett ton.
Le med tangenterna ur käften som på tecknad film,
stappla ifrån kraschen med kraschen i sig.

5
Jag lovar att inte gå på gym,
skjuta energistrålar rakt in i skrot.
Kopplar hellre en dynamo till vårt hångel
och får de små håren på armarna att stå.

4
Du cyklar utan händer fast man kan dö
men vad styr väl någonsin?
Vi kommer egentligen att dö, nu när jag tänker på det,
faller bara nerför gatorna i ett ljus att kalla flyt.

3
Några födde oss, det var helt overkligt.
När mobilnätet faller från himlen i sprakande fiolsträngar
går längtan att ta på.
Några visslar och försöker tjusa.

2
Barnen fillmar varandra med sina mobiltelefoner,
det behövs ännu mer ljus.
Och snön faller i pyttesmå kamerablixtar;
för varje klockslag finns ett klockslag.

1
Mina skor plockar ekrarna i en automatisk gitarr.
Det är urtavlan som snurrar och vi som pekar,
kolla, kolla, kolla, kolla, kolla, kolla, kolla.
Dubbelexponera alla vykort till en äkta brasvideo.

0
Kolibrer lever lika många hjärtslag som oss,
bara snabbar. En pacemaker tyckar techno
och hundra år går när du dansar.
Det finns ingen efterfest.

Jag föll pladaskt =)
Ikväll bär det av till Suffe. Jag känner mig lite halvkrasslig men det blir nog kul.
Ska försöka hinna plugga lite hade jag tänkt, men det ser inte så ljust ut, haha.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0