narkotika.

Nu tror jag att jag har blivit lite upprörd, igen.

En 53 årig man har nämligen fått 14 års fängelse för grovt narkotikabrott. Och sju andra personer dömdes till några månaders fängelse upp till 10 år bakom lås och bom.
Nu är min fråga, är det rimligt med 14 års fängesle för narkotikasmuggling? Visst, det handlade om typ 100 kg, men det är inte det som är grejen. Idag är det ganska ovanligt att dömer någon till 14 års fängesle.
Hagamannen är ett exempel på ett 14 år långt straff. Likaså mannen i Borås som i över 10 år utfört grova sexuella övergrepp och misshandel mot fyra barn. Och visst är de rätt dömda, utan tvekan. Å andra sidan, 14 år är inte direkt mycket det heller. De kan komma ut och göra om samma sak igen. Men det var inte det jag skulle prata om, utan om de fall som inte har gett 14 år.
Några exempel:
Bobbys pappa fick 10 års fängelse. 10 år fick också den man som knivmördade en annan man på julaftonen i fjol. Den 18åring som mördade sina föräldrar i Hedemora fick 9 år.

Det är tre fall med dödlig utgång. Är ett liv inte värt mer än knark? Det är helskumt. Folk har ihjäl varandra lite hur som helst, utan att få några egentliga straff.
Om det ger 14 år att ha med knark att göra, medan det bara ger 9 år att ta två stycken liv, är det inte ett tecken på hur samhället och rättsystemet är på väg att spåra ur?

Man kanske kan göra lite nytta, om man pluggar kriminologi. :)
Nu är det sömn, för imorn då redovisar EsMk3 kursen musik&kommunikation!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0